Monday 18 February 2013

"Noktah Cinta"


Tadaaaaaaaaa! :D

hahaa. entry yg kedua. *peace ^^y


Orait!

mesti korang pelik kann tetibe je tajuk post aku pasal "Noktah Cinta". ahaaaaa! lupe lettew lupe lettewwwww. *ehh tergedik pulekkkk.ngee ^.^

ehhh, jap..... haha. apela Fitrah niiii. memang patutla korang tak ingat apa-apa. bile pulakkan aku cakap pasal "Noktah Cinta" kat dalam blog ni. muehehehe *sengeh kerang busuk

Okaylaaaa. ingat tak lagi aku cakap aku pi Kompleks Ikram Negeri Johor tu? haaaa ingat dah kannn :D

la ni aku nak share ngan korang tentang input yg aku dapat. yg sempat aku salin dekat slide.



SESI 1 : "Persiapan Muslimah Menjelang Pernikahan"
(by Ustazah Shaidah Sheikh Ahmad)

5 Persiapan Sebelum Pernikahan
  • Persiapan ilmu pengetahuan
                           Ilmu qabla 'amal, ilmu qabla iman.
               1. Hak & kewajipan suami isteri.
               2. Ilmu pendidikan.
               3. Ilmu kesihatan.
               4. Hukum, etika, dan hukum ujian pernikahan & kerumahtanggaan.

               Peranan suami - Ketua keluarga dan pemimpin yg bertanggungjawab atas segala urusan                                                           
                                           keluarga.
                                        - Mesti mempunyai akhlak yg mulia, tekun ibadah.
                                        - Selalu cari jalan untuk gembirakan keluarga dll.

  • Persiapan spiritual (ruhiyah)
             - Mantapnya niat dan langkah untuk menikah.
             - Tak rasa bimbang dan ragu.
             - Siap dgn segala risiko dan akibat pasca menikah.

  • Persiapan moral & spiritual (mentalis - psikologi)
             Bahan bakar spiritual anda..
                   1. Cinta syurga, takutlah azabnya.
                   2. Amal spiritual, meningkatkan kualiti ibadah : solat, infaq, sedekah.
                         -memperbaiki diri secara iltizam.

  • Persiapan fizikal (Jasadiyah)
  • Persiapan material (Maaliyah)
  • Persiapan sosial

Langkah tuju ikhlas
   -  Maknai kembali aplikasi ikhlas.
   -  Buat checklist aplikasi keikhlasan anda :
          saat jodoh belum kunjung tiba, 
          saat calon tak sempurna yg diharapkan,
          saat org tua tak meralakan,
          suami buat salah dsb.

               Bersiaplah...
"Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan hendaknya setiap orang memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sungguh Allah Maha teliti terhadap apa yang kamu kerjakan"       
                                                                                                                          ( 59 : 18 )
 Sekian tu je yg dapat aku kongsi sebab SESI II dgn SESI 3 aku dok ngangoo je sebab dia more tu sesi soal jawab. and disebabkan aku terlampau khusyuk sgt dengaq sampai takde gase nak menulis. heeeee ^^,

mesti korang pelik la kan apesal aku p dengar ceramah pasal rumahtangga ni? 

ehehem! mungkin sebab sebelum ni aku gatai sangat nak menikah tapi tapiiiiiiiiii, haha. malas cite.  *cihh padahal xde calon lagi. haha XD

ahaaa. senanye aku tak kesa ceramah apa ponnn. tapi mungkin jugak la Allah da aturkan supaya aku belajar dulu ilmu kawen-kawen ni sebab memang xdapat nak dinafikan kebanyakan ceramah yg kalau aku pegi mesti ada cite kawennnn sokmo. hekhekhek 

harap-harap dapatla bagi manfaat sikit tok sape2 yg dah bertunang and yg nak menikah tuu. :D 
 sekiannnnnn. xoxo :P

p/s : Ustazah pesan : sape-sape yg lambat dpt jodoh tuuu kenalah redha. redha dgn ketentuannya.

        Doa Redha

            اَللَّهُمَّ اِنَّا نَسْأَ لُكَ بِكَ نَفْسًا مُطْمَئِنَّةً تُوءْمِنُ بِلِقاَءِكَ وَتَرْضَى بِقَضَاءِكَ وَتَقْنَعُ بِعَطَاءِكَ

                 نَفْسًا = jiwa
                مُطْمَئِنَّةً = tenang



for those yg nak tengok gambar or nak join program seterusnya boleh klik je kat sini 

No comments:

Post a Comment